"Znaš li oče, odakle su brda, doline, rijeke i sve to?
- Ti znaš?
- Znam. To je od velike patnje koju trpi Zemlja.
U bolima je uzdisala i nadizala grudi, tako su nastala brda.
Rijeke što izviru poljanama suze su iz srca Zemlje.
More što buči jauk je njezine duše kad je stisnu zatajene muke.
Cvijeće - njezine su tugaljive misli iz neispunjenih sanja…
Zeleno grmlje samo su njezine slutnje na kojima pjeva svoju nadgrobnu pjesmu kad vjetar šušti lišćem.
U patnji miruje Zemlja.
Zimi se pokriva bijelim plaštem od pahuljica da pod njim podnosi ledeni san, na postelji svoje žalosti.
I zvjezdice gore dršću kad gledaju njezine patnje…
Samo sunce je katkad grije od samilosti."
Marija Jurić Zagorka
(Sensa - Najljepše izreke o prirodi)
O geografiji
Pojam geografija dolazi od grčkih riječi gea, koja znači Zemlja, i grafein, koja znači pisati. Geografija je prirodna, ali i društvena znanost, što znači da se bavi opisivanjem i međusobnim odnosima prirodnih i društvenih faktora. Uz pomoć geografije shvaćamo kako priroda utječe na život ljudi te kako ljudi utječu na prirodu. Stoga se geografiju definira kao znanost koja proučava međusoban utjecaj prirodnih i društvenih faktora u prostoru.
Geografija kao znanost
Sve nepoznate pojmove iz geografije potražite u Školskom geografskom leksikonu , a ako niste sigurni kako se pišu geografski pojmovi i nazivlje provjerite u Hrvatskom pravopisu (klikni na sliku)
O vrednovanju
Elementi vrednovanja u nastavnom predmetu Geografija su:
Geografska znanja obuhvaćaju činjenično, konceptualno i proceduralno znanje. Činjenično znanje temelji se na razumijevanju geografskih sadržaja, dok konceptualno i proceduralno znanje omogućuje primjenu znanja i rješavanje prostornih problema. Provjera usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda provjerava se usmenim i pismenim provjerama.
Geografsko istraživanje i vještine obuhvaćaju grafičke, statističke, matematičke i orijentacijske vještine. Ako se ostvaruje istraživački rad tada se vrednuju i sve vještine koje su u funkciji njegova ostvarenja: prikupljanje podataka, bilježenje, vrednovanje i predstavljanje podataka, interpretiranje i analiza podataka te donošenje zaključaka.
Kartografska pismenost je jedna od geografskih vještina i treba je kontinuirano razvijati i vrednovati. U ovom elementu se vrednuje: poznavanje elemenata i sadržaja svih vrsta geografskih karata, te interpretacija prostorne organizacije čitanjem sadržaja geografskih karata. Kartografska pismenost se provjerava usmenim ispitivanjem te pisanim provjerama koje uključuju slijepe karte.
Kriterijsko vrednovanje
Kriterijsko vrednovanje podrazumijeva procjenu učenikove razine postignuća a u odnosu na kriterije usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda. Učenikova postignuća ne uspoređujemo s postignućima ostalih učenika, već prema kriterijima koje je učitelj postavio kao razinu usvojenosti za pojedine nastavne cjeline. Informacije koje dobije kao povratnu informaciju naučenoga i vrednovanje, ocjenjivanje naučenoga učitelj treba koristiti u svrhu unapređenja i planiranja budućeg procesa učenja i poučavanja.
Razine ostvarenosti (usvojenosti) odgojno-obrazovnih ishoda nalaze se u tablici kriteriskog vrednovanja koja se nalazi u priloženim dokumentima.
ELEMENTI I KRITERIJI OCJENJIVANJA U NASTAVI GEOGRAFIJE
Da bi se lakše snalazili ne terenu važno je savladati neke osnovne pojmove o orijentaciji i terenu.
Orijentacija podrazumjeva svako snalaženje na terenu koje nije automatski (poznati teren) nego na osnovu nekog znanja i iskustva.
Pojam orijentacije podrazumjeva zemljopisnu (geografsku) i topografsku orijentaciju. Zemljopisna orijentacija obuhvaća određivanje strana svijeta (istok, zapad, sjever, jug). Topografska orijentacija podrazumjeva određivanje stojne točke, položaja objekata na terenu (reljef, infrastruktura i sl.), te izbor daljnjeg kretanja na terenu.
Za lakše učenje i ovladavanje pojmovima postoji priručnik Orijentacija i topografija gdje je na jednostavan način objašnjeno sve ono što moramo znati za kretanje po terenu.
Ukrajinski udžbenik za 7. razred
Eratostenov eksperiment
Eratostenov eksperiment je globalni eksperiment u kojem se mjeri opseg Zemlje po meridijanu kada sunčeve zrake padaju na ekvator pod pravim kutom, a za koji je potreban samo štap i sunčeva sjena.
Eratosten je bio prvi precizni mjeritelj opsega Zemljine kugle. Kao knjižničaru bili su mu dostupni izvještaji o svim važnim događajima vezanim uz godišnji kalendar. Tako je pročitao da se određenog dana u godini, točno u podne, sunce izravno odbija iz dubokog bunara u blizini grada Siene smještenog na Rakovoj obratici. To znači da se toga dana u Sieni sjena vertikalnoga štapa potpuno gubila kada bi sunce u podne došlo u zenit...
Iskoristili smo lijep i sunčan dan i proveli eksperiment na igralištu PŠ Vrhovine. Izmjerili smo sjenu štapa i pomoću dobivenog rezultata izračunali opseg Zemlje. Rezutat koji smo dobili je 40 662 km, Eratosten je dobio broj 39 600 km, a stvarna dužina mjerena satelitom je 40 008 km.
S obzirom da smo mjerenje izvršili 21.9., za vrijeme nastave, zadovoljni smo rezultatom.
Naš eksperiment je bio zanimljiv i ostalim učenicima, pa smo im objasnili što to mi radimo.
Za učitelje PŠ Vrhovine iz matematike, njemačkog jezika, hrvatskog i razredne nastave, učiteljica geografije Ines Marković je 28.9.2021. održala predavanje o metodama i ishodima Eratostenovog eksperimenta.
Ova mrežna stranica koristi kolačiće (Cookies) u svrhu poboljšanja Vašeg korisničkog iskustva.
Detaljnije informacije dostupne su putem sljedeće poveznice.
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Institucije |
Obrazovanje |
• i-nastava |
• Škola za život |
• Portal za škole |
• e-Škole |
• Suradnici u učenju |
• Nacionalni portal "N... |
• CUC |
• Izradi ! |
• e-laboratorij |